-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48059 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

منظور از وانحر در سورة مبارك كوثر چيست؟

پروردگار متعال، به پيامبر خويش ميفرمايد: در ازاي اعطاي كوثر فَصَلِّ لِرَبِّكَ وانحَر(كوثر،2) اكنون كه چنين است، براي پروردگارت نماز بخوان و قرباني كن. تفاسيري كه براي اين كلمه بيان شده است، در نگاهي كوتاه، به شرح زير است:

1. فقط براي خدا نماز بخوان و قرباني كن، چون بخشندة نعمت اوست; بنابراين، نماز و قرباني براي غير او معنايي ندارد، اين در برابر اعمال مشركان است كه براي بتها سجده و قرباني ميكردند، در حالي كه نعمتهاي خود را از خدا ميخواستند.

2. بسياري از مفسران قائلند كه منظور، نماز روز عيد قربان و قرباني كردن در همان روز است، ولي در ظاهر، مفهوم آيه، عام و گسترده است، هر چند نماز و قرباني روز عيد، يكي از مصداقهاي روشن آن است.( مجمع البيان، طبرسي;، ج 6، ص 252، الحياة، بيروت. )

3. منظور از جمله وانحر رو به قبله ايستادن به هنگام نماز است، چرا كه ماده نحر معناي گلوگاه ميباشد و سپس عرب آن را به معناي مقابله با هر چيز استعمال كرده است.

4. منظور بلند كردن دست ها هنگام تكبير و آوردن آن در برابر گلوگاه و صورت است; از اين رو پيامبر9 از جبرئيل پرسيد: اين نحيره اين كه پروردگارم مرا مأمور بدان ساخته چيست؟ جبرئيل عرض كرد: اين نحيره نيست، بلكه خدا به تو دستور داده هنگامي كه وارد نماز ميشوي، موقع تكبير، دست ها را بلند كن.( تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 27، ص 374، دارالكتب الاسلامية. ) علامه طباطبايي; از اين معاني، معناي چهارم را برگزيده است و گفته است: براساس نقل شيعه و سني از پيامبر اكرمو مولا علي، منظور از وانحر بلند كردن دست ها در تكبير نماز است.( تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 20، ص 371، انتشارات جامعه مدرسين. ) از امام صادقنيز نقل شده است كه فرمود: منظور خداي متعال از وانحر، بلند كردن دست ها هنگام نماز است. هو رفع يديك حذأ وجهك.( نورالثقلين، حويزي، ج 8، ص 334. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.